Zaznacz stronę

TISZRI

Powitanie Króla

W miesiącu Tiszri mają miejsce święta jesienne: Rosz Haszana, Jom Kippur i Sukkot. Podczas gdy święta wiosenne są proroctwem spełnionym w pierwszym przyjściu Jezusa, te jesienne czekają na swoje wypełnienie, gdy powróci On na ziemię ponownie – jako Król. Bogactwo każdego ze świąt jest ogromne. Nie sposób wyjaśnić w tym miejscu wagę przesłania, jakie niesie każde z nich. Postanowiliśmy zatem, że podstronę miesiąca Tiszri poświęcimy tylko pierwszemu ze świąt jesiennych. 

W kalendarzu hebrajskim mamy kilka „Nowych Roków”. Ten biblijny – związany z cyklem świąt – rozpoczyna się na wiosnę miesiącem Nissan. Natomiast cyferka odliczająca każdy kolejny rok przeskakuje właśnie teraz – z pierwszym dniem siódmego miesiąca. Rosz Haszana (dosł. Głowa Roku), czyli żydowski Nowy Rok, jest rocznicą stworzenia człowieka: w dotychczas istniejącym, stworzonym przez Boga świecie, pojawiła się istota rozumna, która patrząc na dzieła Boże jest w stanie rozpoznać ich Autora, a także właściwie zinterpretować swoją własną tożsamość – tożsamość stworzenia. Według pewnego midraszu pierwsze słowa Adama brzmiały: „Pan jest Królem na wieki wieków!”.

U podstaw tego, co dziś świętowane jest jako Rosz Haszana leży Jom TeruahDzień Trąbienia. Zgodnie z nakazem samego Boga w tym dniu należy pamiętać o dęciu w szofar.

Pierwszego dnia siódmego miesiąca będziecie obchodzić uroczysty szabat,
trąbienie w róg i święte zwołanie.
 Kpł 23,24

W pierwszym dniu siódmego miesiąca będziecie mieć zwołanie święte;
wtedy nie wolno wykonywać żadnej pracy.
Będzie to dla was dzień trąbienia.
Lb 29,1

Liturgia synagogalna w tym dniu obejmuje ceremonię dęcia w szofar. Nie jest to jednak jedynie przejmujący odgłos instrumentu, ale pełna symboliki informacja, zawarta w uporządkowanych dźwiękach. W ten dzień nie powinno być nikogo w Izraelu, kto nie usłyszałby dźwięku szofaru. Dźwięk szofaru ma nas wybudzić z duchowego marazmu, ma przypominać nam o tym, kim naprawdę jesteśmy w relacji z Bogiem. Ostatecznie dźwięk szofaru ma obudzić naszą świadomość, że Pan jest Królem Wszechświata.

Warto przeczytać

… Na przyjście Króla

Oblubienico, oczyść się na przyjście Króla – czyli Święto Trąb to tekst Justyny Połom o znaczeniu tego święta dla wierzących w Jezusa, oczekujących Jego powtórnego przyjścia. Warto przeczytać, by przybliżyć się do tego tematu.

Warto przeczytać

Co robić w Rosz Haszana?

O tym, w jaki sposób wierzący w Jezusa mają celebrować pierwsze z jesiennych świąt, pisze Ron Karton (roncantor.com) – Żyd, który w wieku 17 lat uwierzył w Jezusa. Polecamy artykuł pt. Przyjdź, Jeshua, przyjdź! Co robić w Rosz Haszana.

Nasze przemyślenia

INRI

Pragniemy podzielić się z Wami naszymi przemyśleniami na temat tożsamości Króla żydowskiego, które zawarliśmy na naszym blogu (israeli.pl) we wpisie INRI. Serdecznie zapraszamy.

Rozmowa przy kawie

z Irkiem Czubakiem

Dziś naszym rozmówcą jest Irek. Irka i jego żonę Marylkę poznaliśmy blisko siedem lat temu, jako osoby rozpalone miłością do Jezusa i do Izraela. Corocznie organizowane Paschy, transmisje Szabatów z cennymi nauczaniami, współtworzenie Konferencji Mesjańskich w Tyńcu, koncerty muzyki żydowskiej – to iskry, które wypływają z ich serc i zapalają innych.

Poprosiliśmy Irka, by podzielił się z nami swoimi przemyśleniami o Rosz Haszana, dęciu w szofar i o Królu Izraela i narodów.

Rozmowa z Irkiem ukaże się za

Dzień(s)

:

Godzina(y)

:

Minut(y)

:

Sekund(y)

Muzyczna inspiracja

On wraca

Nic dodać, nic ująć. Maja Sowińska LIVE EXPERIENCE z utworem On wraca. Posłuchajcie.

PS: Dlaczego palma?

Pewnie zastanawiacie się, dlaczego kartę obecnego miesiąca zdobi zdjęcie liścia palmowego, prawda? Otóż palma ma bardzo wiele wspólnego z oczekiwaniem na Króla królów. Troszkę wyjaśnienia w tej sprawie może wprowadzić tekst naszego wpisu na blogu Tapeta w palmy, do przeczytania którego serdecznie zapraszamy 🙂

poznaj israeli.pl

zapraszamy cię do śledzenia naszego bloga na israeli.pl oraz w mediach społecznościowych 🙂

Kalendarz BO

liczy czas zgodnie z biblijnym porządkiem i ukazuje oczekiwanie na powtórne przyjście Jezusa ukryte w biblijnych świętach i żydowskiej tradycji ich celebrowania.